자동차·운송디자인학과 | COURSE
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COURSE

2016년 교과목 설명

대학공통 전공선택

사제동행세미나 (Seminar in Special Topics)

교수․학생간의 대면관계를 통하여 학생의 지적호기심을 유발시키고 학생 상호간(동료․선후배)관계를 활성화함을 목적으로 한다. 또한 학생의 탐구적 학습활동을 독려하여 상급학위과정 진학에 대비하도록 한다. 담당교수에 따라 Seminar, Research, Workshop, 실습(견학) 등 다양한 형태로 강의가 진행되며 담당 교수별로 강의내용에 따른 소제목을 두고 있다.

 

Through face-to-face interaction between professor and class members, this course aims to evoke intellectual curiosity, and encourages communication between peer class members to prepare them for upcoming upper grade courses. Depending on the instructor, each classes will be run and entitled differently, and classes will be held in variety of forms, from seminar, research, workshop to field trip.

자동차ㆍ운송디자인학과

기초드로잉 (Basic Drawing)

핸드드로잉의 기초이론과 실습을 통해서 디자이너로서 갖추어야 할 기본적인 드로잉 감각을 익히는 과목이다.

 

Through learning and practicing basic drawing techniques, this course enhances basic hand skills required to become a qualified designer.

디지털드로잉1 (Digital drawing1)

다양한 방법의 시각적 의사전달 기법을 위한 기초단계로써 2차원 컴퓨터 소프트웨어 중 하나인 「포토샵」의 활용법을 연습하는 스튜디오 과목이다.

 

Throughout this course, students will be trained to make use of the 「Photoshop」; a computer software for 2-dimensional artworks, as one of many means to visualize their ideas.

입체조형(3-Dimensional Design Practice)

프랙털과 위상기하학의 개념 적용을 통한 기초적인 3차원 조형기법 연습을 통해 자동차/운송기기 디자이너가 활용하는 3차원 입체 조형 훈련이 주가 되는 스튜디오 과목이다.

 

Main goal of this course is to prepare students for their future automotive design career by practicing application of basic design principles, including concept of fractal and topology in a 3-dimensional artwork. [dealing with?]

산업디자인론(Industrial Design Studies)

20세기의 디자인 발전의 근원이 된 산업혁명 이후 조형운동을 중심으로 근대 디자인의 개념과 원리, 발전 과정 등을 역사적 관점에서 학습한다.

 

The course covers fundamentals of modern design and important milestones in design field from a historical point of view, and introduces notable movements in design history which triggered the growth of the industry in the 20th century.

자동차디자인개론 (Introduction of Automotive Design)

인류의 역사에서 다양한 유형의 자동차와 운송기기의 출현과 발전의 과정을 연대기적 관점과 생산방식의 관점, 그리고 전반적인 패러다임 변화 등의 관점에서 학습한다.

 

The course provides students with brief introduction of emergence and development of various transportations from a historical, industrial, and broad perspective to cover changes of paradigm in automotive industry.

디지털모델링1 (Digital Modeling1)

디자이너의 발상을 효과적으로 발전시킬 수 있는 수단으로써의 강력한 3차원 컴퓨터 소프트웨어 중 하나인 「ALIAS」의 활용 능력을 훈련하기 위한 과목이다.

 

The course trains the use of a 3-D modeling software, the「Autodesk Alias」; a highly effective tool to develop a designer’s ideation.

기초 Visual Communication (기초표현기법)

자동차/운송기기 디자인 아이디어의 시각적 전달 기법을 위한 기초단계로써, 2차원상의 스케치 기법을 훈련하는 스튜디오 과목이다.

 

Along with enhancing skill on 2-dimensional sketches, this course covers basic steps of converting a vague idea to a visualized image, thereby enabling students to present their ideas.

기초자동차운송디자인스튜디오 (Basic Automotive and Transportation Design Studio)

다양한 종류의 소형 운송기기의 기본적인 디자인 개발과정을 익히기 위한 1학년의 스튜디오 과목으로, 1~2인승의 2륜 및 3륜의 소형차량을 중심으로 다룬다.

 

The course helps first graders to get used to design development process of a transportation, by practicing with variety of subjects, mainly two-to-three wheeled compact vehicles for single or double passengers.

Modernism Studies (모더니즘 연구)

오늘날의 다양한 제품 및 자동차운송기기 디자인의 조형적 토대가 된 모더니즘의 특징과 역사, 그리고 조형성에 대해 개관한다.

 

The course provides students with brief history and notable aspects of modernism; the basis of design trend in current industrial and automotive design field.

자동차운송디자인스튜디오1 (Automotive and Transportation Design Studio1)

다양한 동력을 사용하는 소형 승용차 또는 소형 운송기기의 기본적인 디자인 과정을 익히기 위한 스튜디오 과목으로, 3륜 및 4륜의 소형 승용차를 중심으로 하는 유형의 차량을 다룬다.

 

This is a course for students to get used to design development process of compact vehicles with various power source settings, mainly covering three-to-
four wheeled passenger cars. Students will get to develop a project throughout the semester.

레터링 (Lettering)

프리핸드 레터링을 실습함으로써 정교한 손감각과 시각을 향상시켜 안정적이고 우아한 선과 형태를 표현할 수 있는 능력을 기른다.

 

By practicing free-hand lettering, this course enables students to hand-draw neat and elegant form with precision.

디지털드로잉2 (Digital drawing2)

다양한 방법의 시각적 의사전달 기법을 위한 응용단계로써 2차원 컴퓨터 소프트웨어 중 하나인 「앨리아스 스케치북 프로」의 활용법을 연습하는 스튜디오 과목이다.

 

As one of many means to visualize their ideas, students will be trained to make use of「Autodesk Sketchbook Pro」; a computer software for 2-dimensional visual works.

자동차공학기초 (fundamentals of Automotive Engineering)

자동차의 기본원리를 이해하고 현재 개발되고 있는 최신 기술들에 대해 이해하도록 학습한다. 특히 자동차의 핵심인 엔진, 전기장치, 동력전달장치, 조향, 현가장치 등 기술적인 내용에 관해 소개하고 사회적 이슈 및 디자인, 자동차로 인한 문제점 등을 토론함으로써 이에 대한 대응책을 모색해 본다.

 

This is a lecture based course covering basic working mechanism of automobile including its engine, suspension, steering and electrical systems. Along with it, latest technological advance in automotive industry will be introduced. By discussing debatable design-related, or social issues in-class, it aims to seek solution to certain matters.

Visual Communication 1 (표현기법 1)

디자이너의 발상을 제 3자에게 보다 효과적으로 전달할 수 있는 수단으로써 가시적 표현 기법을 훈련하기 위한 스튜디오 과목이다.

 

The course helps students enhance their visualizing techniques to allow them to present their own ideas in an effective manner; an expected quality as a designer.

자동차운송디자인스튜디오2 (Automotive and Transportation Design Studio2)

다양한 동력을 사용하는 5인승, 또는 그 이상의 인원을 위한 승용 용도의 세단형 승용차 또는 미니밴의 기본적인 디자인 과정을 익히기 위한 스튜디오 과목이다.

 

The course helps students get used to design development process of a passenger car, a sedan-type or a minivan, with variety of power source setting and multiple passenger capacity. Students will get to develop a project throughout the semester.

디지털모델링2 (Digital Modeling2)

디자이너의 발상을 효과적으로 발전시킬 수 있는 수단으로써의 강력한 3차원 컴퓨터 소프트웨어 중 하나인 「ALIAS」의 활용 능력을 훈련하기 위한 과목이다. 디지털모델링1의 고급과정.

 

An extension of Digital Modeling1; students will be training advanced use of the「Autodesk Alias」; a highly effective tool to develop a designer’s ideation.

고급디지털모델링1, 2 (High Class Digital Modeling1, 2)

디자이너의 발상을 효과적으로 발전시킬 수 있는 수단으로써의 강력한 3차원 컴퓨터 소프트웨어 중 하나인 「ALIAS」의 활용 능력을 훈련하기 위한 과목이다. 디지털모델링1, 2의 고급과정

 

An extension of Digital Modeling1 and Digital Modeling2 ; students will be training advanced use of the「Autodesk Alias」; a highly effective tool to develop a designer’s ideation.

Visual Communication2 (표현기법2)

디자이너의 발상을 제 3자에게 보다 효과적으로 전달할 수 있는 수단으로써의 복합적인 재료에 의한 시각적 표현 방법을 훈련하기 위한 스튜디오 과목이다.

 

The course helps students enhance their visualizing techniques to allow them to better present their own ideas in an effective manner using a number of tools combined.

디자인방법론 (Design Methodology)

단순한 스타일링으로서의 디자인에서 벗어나 미적인 가치를 유지하고 절제하는 디자인 결과물을 만들어 낼 수 있는 이러한 상호 연관된 시스템속의 활동을 통해 디자이너들은 훨신 높은 단계의 성취와 사회적 기여를 할 수 있다.

 

Through distinguishing its work from mere ‘styling’, a designer can further contribute to community and achieve highly noticeable accomplishment. By practicing a series of design development process, students can acquire such quality throughout the course.

색채기획(Color Planning)

색채의 물리적, 심리적 특성을 이해하고, 그 원리를 디자인에 활용하기 위한 바탕 지식을 습득하는 과목이다.

 

Students can acquire knowledge on physical property of color and understanding of color in relation with feelings; thereby further applying them to their actual work.

운송디자인스튜디오1 (Transportation Design Studio1)

색채의 물리적, 심리적 특성을 이해하고, 그 원리를 디자인에 활용하기 위한 바탕 지식을 습득하는 과목이다.

 

Throughout the semester, students will be practicing design development process of various heavy machinery in industrial sites, including cargo trucks and construction vehicles.

자동차디자인스튜디오1 (Automotive Design Studio1)

다양한 동력을 사용하는 고성능 승용차 혹은 스타일 중심의 스포츠카 디자인 과정을 실습하기 위한 스튜디오 과목이다.

 

By running a design project themselves, students can practice design development process of high performance and style- oriented sports cars using various power source.

Visual Communication3 (표현기법3)

디자이너의 발상을 제 3자에게 보다 효과적으로 전달할 수 있는 수단으로써의 복합적인 재료에 의한 시각적 표현 방법을 훈련하기 위한 스튜디오 과목이다.

 

An extension of Visual Communication2; the course helps students enhance their visualizing techniques to allow them to better present their ideas in an effective manner using a number of tools combined.

Vehicle Interior Design1 (차량실내 디자인1)

다양한 유형의 운송수단에서 인터페이스를 중심으로 하는 운전석, 또는 다양한 용도에 따른 승객실의 공간 구성과 실내 디자인을 다루는 스튜디오 과목이다.

 

Practical class covering interior of a vehicle; students are expected to deal with elements forming the cabin area, including its interface, its variable layouts depending on purpose, etc.

CMF (Color material finishing)

차량을 비롯한 다양한 운송기기에 내/외장 부품에 사용되는 다양한 재료의 물리적 특성과 심리적 효과 등을 폭넓게 익혀 디자인 개발에 활용하는 것을 목표로 하는 과목이다.

 

Students can acquire understanding of physical and esthetic features of diverse materials used in inner and outer finish of vehicles in this course, thereby acquiring ability to adapt such materials in further design development.

감성디자인개론 (Introduction to Emotional Design)

보이지 않는 무형적 요소이면서도 그 중요성이 높아지고있는 감성적 측면이 디자인에 어떻게 영향을 미치는지 알아보며, 다양한 디자인 사례연구와 방법론, CMF 분석을 통해 감성디자인의 중요성을 이해한다.

 

Understand the importance of emotional design through various design case studies, methodology, and CMF analysis.

운송디자인스튜디오2 (Transportation Design Studio2)

고도로 다양화되고 있는 동력을 이용한 스포츠?레저장비의 디자인 과정을 통해, 보다 고부가가치의 이동수단 디자인의 개념을 이해한다.

 

By suggesting a mobile leisure sports device combined with highly advanced power supply technology, students can understand idea of design in a high-value transportation field.

자동차디자인스튜디오2 (Automotive Design Studio2)

다양한 동력을 사용하는 고성능 승용차 혹은 스타일 중심의 스포츠카 디자인 과정을 실습하기 위한 스튜디오 과목이다.

 

By running a design project themselves, students can practice design development process of high performance and style- oriented sports cars using various power source.

Visual Communication4 (표현기법4)

디자이너의 발상을 제 3자에게 보다 효과적으로 전달할 수 있는 수단으로써의 복합적인 재료와 컴퓨터 소프트웨어에 의한 시각적 표현 방법을 훈련하기 위한 스튜디오 과목이다.

 

The course helps students enhance their visualizing techniques to allow them to better present their own ideas in an effective manner, using various digital and hand-held tools.

Vehicle Interior Design2 (차량실내디자인2)

다양한 유형의 운송수단에서 인터페이스를 중심으로 하는 운전석, 또는 다양한 용도에 따른 승객실의 공간 구성과 실내 디자인을 다루는 스튜디오 과목이다.

 

An extension of Vehicle Interior Design1; students are expected to deal with elements forming the cabin area, including its interface, its variable layouts depending on purpose, etc.

상상력스튜디오 (Story-based Imagination Studio)

이야기와 상상력을 바탕으로 만들어지는 가상의 공간 속에 존재하는 운송수단과 다양한 사물, 그리고 인물 등의 모습이 종합적으로 표현된 이미지 작업을 통해 창의적 관점을 제시하는 능력을 기르는 스튜디오 과목이다.

 

In this course, students are encouraged to freely come up with creative transportations, objects and characters in an imaginary setting, and visualize them to train creative way of thinking.

제품기획론(Product Planning)

하나의 제품이 개발되고 생산되기 위해 고려되어야 할 시장과 소비자, 그리고 기술 개발 간의 관계를 거시적인 시각에서 고찰하여, 보다 체계적인 제품 기획의 안목을 가지게 한다.

 

Through studying connection between market, consumer, and technology from a macroscopic perspective, students can understand how these factors are intertwined with product development, and further, have better insight in planning a product.

자동차디자인스튜디오3 (Automotive Design Studio3)

졸업 작품을 위해 자유로운 발상에 의해 다양한 동력의 대중교통을 포함하는 미래지향적 차량이나 운송기의 디자인 과정을 실습하기 위한 스튜디오 과목이다.

 

In preparation for the degree show, students will get to develop a design project dealing public and private transportation through creative ideation.

Advanced Visual Communication1 (고급표현기법1)

스토리가 기반이 되는 디자이너의 발상을 복합적인 재료와 컴퓨터 소프트웨어와 사진 등 다양한 매체의 결합에 의해 졸업작품을 위한 시각적 이미지를 제시하기 위한 스튜디오 과목이다.

 

In preparation for the degree show, the class aims to allow students to present one’s own story-based idea with a visual image by means of combined method, including use of digital tools and photography.

운송디자인스튜디오3(Transportation Design Studio3)

운송기기 자체뿐만이 아니라, 주변의 구성요소와 함께 통합된 시스템으로서의 발상에 의해 다양한 동력을 사용하는 대중교통을 포함하는 미래지향적 차량의 디자인 과정을 실습하기 위한 스튜디오 과목이다.

 

The course aims for better understanding of design development process of futuristic transportations, public and private. Throughout the semester, students will work on a project to suggest an integrated system covering a vehicle, a running system and its surrounding components as a whole.

캡스톤디자인1,2 (Capstone design 1,2)

제품의 기획에서부터 생산에 이르기까지 전 과정을 실습하여 실무적인 마인드와 경험을 익히는 수업이다.

 

Student will get to experience the process of product development from the very beginning to the final production level, and thereby acquire qualities and experience that are required in actual field of work.

자동차디자인트렌드 (Automotive Design Trend)

자동차산업에서 생산방식의 거시적 변화를 개관하고, 각각의 생산방식에 의해 나타나는 디자인 특징과 그로 인한 경영활동의 변화를 살펴보고, 그것을 통해 향후에 자동차디자인의 발전방향에 대한 시사점을 얻는다.

 

Students can acquire understanding on how design has advanced in accordance with development of production methods, notable features in each era, and look into changes in field of business. Through observation on history of automotive industry, the course aims to seek future trend (possibility? direction?) of design in the field.

포트폴리오1,2 (Portfolio1,2)

디자이너의 창의적인 결과물을 효과적이고 체계적으로 정리하여 제 3자에게 제시할 수 있는 능력을 기른다.

 

Throughout the course, students are expected to enhance their ability to better propose one’s work in a neatly organized, and an effective manner.

자동차디자인스튜디오4 (Automotive Design Studio4)

자유로운 발상에 의해 다양한 동력을 사용하는 대중교통을 포함하는 미래지향적 차량의 디자인을 졸업작품으로 완성하게 된다.

 

Students will work on a final project for the degree show suggesting a futuristic transportation adopt with variety of power source, for public and private use.

운송디자인스튜디오4 (Transportation Design Studio4)

운송기기 자체뿐만이 아니라, 주변의 구성요소와 함께 통합된 시스템으로서의 발상에 의해 다양한 동력을 사용하는 대중교통을 포함하는 미래지향적 차량의 디자인 과정을 실습하기 위한 스튜디오 과목이다.

 

The course aims for better understanding of design development process of futuristic transportations, public and private. Throughout the semester, students will work on a project to suggest an integrated system covering a vehicle, a running system and its surrounding components as a whole.

Advanced Visual Communication2(고급표현기법2)

이야기와 상상력을 바탕으로 다양한 요소가 결합되어 만들어지는 공간 속에 존재하는 운송수단과 사물, 그리고 인물 등의 모습이 표현된 종합적인 이미지 작업을 통해 창의적 관점을 제시하는 능력을 기른다.

 

In this course, students are encouraged to freely come up with creative transportations, objects and characters in an imaginary setting, and visualize them to train creative way of thinking.